Nem az íróasztal fiókjának dolgoznak

„A design a termék lelkiismerete” – vallják a tervezők

A formatervezés világába enged bepillantást az a kiállítás, amely Olajos László, Sass Tivadar Viktor és Ruppert Dániel formatervezők munkáiból nyílt az ALCOA–KÖFÉM Oktatási és Közművelődési Központban.

„Dizájnos” – gyakran használt jelző, és főként olyankor mondjuk, amikor egy terméken első látásra inkább a forma dominál, és nem a funkció. Pedig az érdekes vagy különleges forma önmagában még nem jelent jó designt: a megfelelő design elsősorban nem a formára koncentrál, hanem a használhatóságra. A formatervezésről rendezett kiállítás látogatói erről most maguk is meggyőződhetnek: a három tervező számos érdekes termék mellett autó-, busz- és hajóterveik makettjeit, tablóit állították ki, és filmeken mutatják be további munkáikat az elmúlt öt évből.

Ruppert Dániel, Sass Tivadar Viktor, Olajos László és Koós Pál tanszékvezető

Ruppert Dániel, Sass Tivadar Viktor, Olajos László és Koós Pál tanszékvezető

„A fesztiválon a Köfém Művelődési Ház már a kezdetek óta iparművészeti tárlattal vesz részt” – mondta a vendégeket köszöntve Simon József, az intézmény igazgatója. Kiállítóik általában a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) jelenlegi vagy végzett hallgatói közül kerülnek ki, az iparművészet legkülönbözőbb területeiről. Ezúttal Szegedi Csaba javaslatára a formatervezést mutatják be az érdeklődőknek: a képzőművész, akinek egyébként saját tárlata május 17-én nyílik meg a Szent István Király Múzeum Országzászló téri épületében, ugyancsak a MOME tanára.

Brájer Éva, a város kulturális alpolgármestere nem titkolta: mosolyogva fedezte fel a fesztivál honlapján a „Tartalomhoz a forma” című beharangozót a kiállításról, hiszen ez a gyakran használt szófordulat egykoron az Amfora szlogenje is volt, ahol édesanyja dolgozott, így ő is hamar megismerkedett a vállalatnál dolgozó formatervezők munkáival.

A kiállítást megnyitó Koós Pál egyetemi docens, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője először a designról és a formatervezésről beszélt. „A design a termék lelkiismerete” idézte Lengyel István korábbi tanszékvezető gondolatait, hiszen, ha egy forma öncélú, és nem kap funkciót, akkor nem válhat egy egész tárggyá. A jó design jól működő környezetet jelent, amelyben a tárgyak használata örömet szerez.

A kiállítókra áttérve elmondta: mindhárom tervező nemrég végzett az egyetemen, de már tanulmányaik során is kaptak felkéréseket különféle termékek tervezésére. A kiállításon az elmúlt öt év terméséből válogattak, és bátran mondhatjuk, hogy munkáik a világ bármely részén megállják a helyüket, és terveik többsége már meg is valósult, vagyis nem az íróasztal fiókjának dolgoznak. Így aztán a kiállításon nem csak terveket és maketteket, hanem kész termékeket is bemutatnak.

Az érdeklődőket, köztük Brájer Éva alpolgármestert a tervezők avatták be a műhelytitkokba

Az érdeklődőket, köztük Brájer Éva alpolgármestert a tervezők avatták be a műhelytitkokba

A megnyitó után a tervezők tárlatvezetést is tartottak az érdeklődőknek, így a jelenlévők bepillantást nyerhettek a tervezői munkafolyamatba. Megtudhattuk, hogy a tervezők a felkérés után alaposan felmérik az adott terméket, a teljes gyártási folyamatot, hogy olyan formát tervezhessenek, amely a legjobban kiemeli a termék jellemzőit, funkcióit, és esetleg plusz funkciót is ad a terméknek. Például a Wave Biotech termékcsalád esetében, amely sportolóknak készül, a shakert és a kulacsot plusz bordázattal látták el, hogy edzés közben, az izzadt kézből se csúszhassanak ki. A kulacs esetében az is szempont volt, hogy jól záródó, ugyanakkor könnyen nyitható legyen akár egy kézzel, akár foggal is.

A termékeket persze nem hagyják magukra: a Design Donum, vagyis Olajos László és Sass Tivadar Viktor közös vállalkozása az Ypsilon Barocco kézműves csokoládék csomagolását még az egyetemi évek alatt tervezte, de a termék népszerűségének növekedésével igény mutatkozott a csokoládék egyedi csomagolására és a korábbinál nagyobb kiszerelésű csomagolásra is, így ezeket is megtervezték.

A tervezésnél az öko-szempontok is szerepet játszanak, látható például a kiállításon háromszög keresztmetszetű ásványvizes flakon is, amely óriási megtakarítást jelent a gyártók és a kereskedők számára is, hiszen egy raklapon vagy konténeren sokkal több ásványvíz szállítható, mint a hagyományos, kör keresztmetszetű flakonok esetében, így nem kell a palackok között „levegőt szállítani”. Arról nem beszélve, hogy otthon, a hűtőszekrényben is kevesebb helyet foglal, és könnyebben kezelhető.

A megvalósult termékek mellett további tervek is láthatóak a kiállításon, ezek egyelőre még váratnak magukra: megtekinthetjük például Ruppert Dániel munkáit, aki már 2009-ben a Mercedes-Benz design részére készített különböző titkosított projekteket, majd gyakornoki időszakát az Evobus Design-nél töltötte Ulmban, ahol jövőbe mutató projekteket készített a setra brand és az Evobus részére.

Az izgalmas kiállítás május 22-ig, hétfőtől péntekig 8–16.30 óráig látogatható.