Kiállítás Ujj Zsuzsi fotóiból

Puszi és Csókolom zenekarok koncertje
Mikor:
2015. május 21. 18:00 – 22:00
Hol:
A Szabadművelődés Háza
Székesfehérvár
Fürdő sor 3.
Kategóriák:

ASZMH18 óra: Kiállítás Ujj Zsuzsi 1985–1991 között készült fotóiból
Megnyitja: Várnagy Tibor, a kortárs Liget Galéria alapítója és vezetője
Megtekinthető: június 14-ig
Nyitva tartás: hétfőtől péntekig 8–22, szombat–vasárnap 15–22 óráig

 
A rendezvényen megvásárolható a MissionArt Galéria kiadásában 2012-ben megjelent Versek és dalok című (szerk.: k. kabai lóránt) kiadvány (Ujj Zsuzsi első kötete), valamint a tanulmányok mellett gazdag képanyaggal ellátott Fotósmunkák 1985-1991 című életmű katalógus.

 
Csókolom

Ujj Zsuzsi

Fotók és performanszok, 1985–1991

Ujj Zsuzsi, költő, performer, előadóművész, a magyar zenei és művészeti underground különleges alakja. Eddigi életművében a vizuális művészetek, a zene és az írott szövegek, a költészet egymás mellett, vagy egybefonódva jelennek meg. A korai, főleg 80-as évekből származó performansz fotóinak képi világa és mondandója nem illusztrálja a már ekkoriban is születő verseket, szövegeket, hanem azokkal egyenrangúak, saját, ráadásul nagyon is erőteljes, önálló világot teremtenek. A ma már elfogadott, sőt divatos nőművészet fogalma valahol az ő munkásságával egyidejűleg jelenik meg Magyarországon, de különbözik a mára inkább jellemző fogalmi, teoretikus művészeti magatartástól. Művei minden gáttól és gátlástól mentesen, „teljes szabadságban” születtek, ugyanakkor mégsem spontán és ösztönös módon, hanem a lét (az emberi és a női lét) lényegét és mélységét érintik meg gyakran brutálisnak tetsző, érzéki módokon, máskor metaforikus eszközökkel élve. A korai performanszok és a hozzájuk kapcsolódó, azokat dokumentáló fotómunkái ugyanolyan tömörek és erőteljesek mint versei, melyekben a költői nyelv távolról sem valamiféle elvont líraiságot jelent. A versekben használt, a hétköznapi életben trágárnak számító szavak magától értetődő módon működnek a (performanszait rögzítő nagyméretű fotóihoz hasonlóan) drámai mozzanatokban bővelkedő dalokban, versekben.

„Ujj Zsuzsanna fotós tevékenysége az 1985-1991 közötti időszakra terjed ki, s bátran állíthatjuk, hogy benne olyan, a hagyományos aktszemléletet, női testideált dekontsruáló jelenségek tűnnek fel, amelyek az akkori  nőművészet nemzetközi fejleményeivel mutatnak rokonságot. Ilyen módon a hazai mainstream-ben domináló újfestészettel párhuzamosan létező, más médiumokban ténykedő, de eddig fel nem dolgozott posztmodern áramlatok jelenlétére irányítja a figyelmet. Ujj Zsuzsanna mind a korábban elemzett Keserű Ilonához, Maurer Dórához és a textilesek csoportjához, mind kortársaihoz, például Szilágyi Lenkéhez és El Kazovszkijhoz képest is radikálisabban tört ki a nőknek és a női művészeknek szánt hagyományos passzív, engedelmes szerepkörből. A női testiség és szexualitás vállalásának olyan nyílt formáit – magán-performansz, testfestés, önátalakítás, tükörhasználat, szerepjátszás, kitárulkozás, csábítás, szakralitás – találta meg, amelyek szexuálisan involvált, egyszerre exhibicionisztikus és narcisztikus testének az első generációs feminista művészekhez, Hannah Wilke-hez, Carolee Schneemannhoz hasonló feltárásával enyhített a  hazai “nőművészet” nemzetközi kontextushoz képest való “lemaradásán”.” – írja róla Sturcz János.

Ujj Zsuzsi képzőművészeti munkái kizárólag fekete-fehér, általában nagyméretű – fotókra, illetve mozgóképes művekre korlátozódnak. 1992 óta felhagyott e tevékenységével, azóta verseket és dalokat, valamint nem publikus szövegeket ír. A Csókolom együttes énekes dalszöveg szerzőjeként 1994-ben, 1995-ben, 2000-ben és 2006-ban publikálta zenei felvételeit.

A MissionArt Galéria 2012-től több kiállításon mutatta be újra együtt a majd harminc évig szekrényben tárolt fotókat, kiegészítve a régi negatívokról készült újabb művekkel. E kiállításokhoz jelent meg az első katalógus Ujj műveiről, valamint a Versek és dalok című kötet a MissionArt Galéria kiadásában, majd egy évvel később teljes fotós életművét bemutató tanulmánykötet-katalógus Oltai Kata és Várnagy Tibor írásaival. E kötetet beválogatták a 2015-ben, Athénban rendezendő Athens Photo Festival Photobook Show szekciójába.

2013-ban londoni Tate Modern A Bigger Splash, Painting after Permormance című tárlatára meghívták és kiállították Ujj Zsuzsi Trónusos című, 1986-ban készült nagyméretű művét. Ujj műve olyan világnagyságok alkotásai mellé került, mint Cindy Sherman, vagy Andy Warhol, a Trónusos fotóját kiemelt válogatásban közölte több jelentős orgánum, többek között az Independent, és a The Guardian című lapok. is.

A Mediawave Fesztivál után Székesfehérváron a Szabadművelődés Házában május 21-én egy újabb összefoglaló tárlat nyílik Ujj Zsuzsi műveiből.

A kiállítási katalógus »

 

Ujj Zsuzsi20 óra: Puszi együttes koncertje

Tóth Gábor (TG.Lupin) scratch, billentyű; Tóth Márton – billentyűk; Neményi Zsolt – dob; Géresi László – basszusgitár, gitár; Spenót Tóth Zoltán – gitárok

21 óra Csókolom zenekar koncertje

Tóth Gábor (TG.Lupin) scratch, billentyű; Tóth Márton – billentyűk; Neményi Zsolt – dob; Géresi László – basszusgitár, gitár; Spenót Tóth Zoltán – gitárok, Ujj Zsuzsi – ének

A koncertek jó idő esetén szabadtéren lesznek.

Csókolom