MaNDA, Edit és a Kortárs

Tudja valaki, mi a MaNDA? Ki az a (Papajcsik) Edit? Itt azt nem kérdezem, hogy a Kortársról hallott-e már.

Feloldom, első kérdésre a válasz: MaNDA = Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. Mi most kivételesen nem kölcsönzünk tőle, hanem gyarapítjuk gyűjteményét. Szisztematikusan, 2014 decembere óta naponta tölti fel – egy a MaNDA alkalmazásában álló munkatárs – a székesfehérvári Kortárs Művészeti Fesztivál dokumentumképeit (a legtöbb fotót Garami Richárd készítette) és az elmúlt évek programjainak leírását. Most tart a 2007-es évnél.

Papajcsik Edit

Második kérdésre a válasz: a képen látható hölgy az. Editet 2014 februárjában a Városi Képtár Emlékmentés projektjéhez kapta segítségül a MaNDÁ-tól, de az 1945 előtti fehérvári profi fotók novemberre elfogytak, bár továbbra is várjuk, hogy érkezzenek. Több mint 1000 kép került honlapunkra, majd a MaNDA adatbázisába, honlapjára, onnan – angolra fordítva a hozzá tartozó szöveget – az EUROPEANA-ra. (Erről majd máskor.)

Ekkor döntöttünk Tunyogi Gáborral közösen úgy, hogy a következő egység, amit egy adatbázisba rendezünk és feltöltünk, az a Kortárs Művészeti Fesztivál lesz. Edit tehát december óta tekinti át – a korábbi műsorfüzetek, valamint a 15 éves fesztiválkönyv segítségével – a Kortárs Művészeti Fesztivál eseményeit, az induló 1999-es évtől kezdve. Mostanra 159 esemény 1074 fotója került fel.

Edit 2003-ban költözött Fehérvárra, a Vajdaságban született, de már több mint 20 éve Magyarországon él. Lakott Kecskeméten is. Eredeti foglalkozása minőségbiztosítási szakmérnök.

Első kérdésem hozzá: Mielőtt ezt a munkát itt nálunk elkezdted, hallottál a Kortárs Művészeti Fesztiválról?

Edit: Láttam a zászlókat a Fő utcán, néhány szabadtéri eseményt is, de nem tudtam, hogy ezek ennek részei.

SzE: Milyen átfogó képed alakult ki a fehérvári rendezvények alapján magáról a kortárs művészetről?

Edit: A legfontosabb talán, hogy a korábbi korok művészetével szemben mindenképpen az emberi érzelmekre akar hatni, míg úgy gondolom azok inkább az értelemre. A régebbi művek sokszor eszméket testesítettek meg.
A másik dolog talán az, hogy általában a jelenről, a jelenvaló dolgokról szólnak, sokszor a jelen mulandóságáról, pillanatnyiságáról.

SzE: Melyik korábbi eseményeket tartod így, a dokumentumok alapján a számodra legérdekesebbeknek?

Edit: A fűnyírófesztiválokat például, meg Ujházi Péter dobozainak kiállítását, a művészkönyv tárlatokat.

SzE: Köszönjük munkádat! A már felkerült anyag a http://mandadb.hu/tart/kereses/ oldalon tekinthető meg. A keresőbe „KMF Székesfehérvár”-t kell beírni.
Érdekes, szinte paradoxon, amit mondasz a kortárs művészetről, és maga az, amit csinálsz. Pontosan a mulandóság és a pillanatnyiság ellen hat a munkád.
Kérésünkre a digitalizálással – a szélesebb körű biztonságosnak ható, célzott és profi tárhelyeken való rögzítéssel (MaNDA) – hosszabb távra örökíted meg az elmúlt eseményeket.

Önöknek, azt mondjuk: Szerezzenek saját közvetlen élményeket! Éljék meg a pillanatot, hagyják csak úgy magukra hatni a műveket: zenét, szövegeket, képeket.

A dokumentumok nagyjából csak az értelemre hatnak, azoknak, akik jelen voltak segíthetnek teljességében is felidézni az átélt dolgokat!

Szűcs Erzsébet – Papajcsik Edit